Η παραδοχή μιας μαθησιακής δυσκολίας μπορεί να είναι δύσκολη για τον καθένα, αλλά για τους εφήβους, οι οποίοι ήδη παλεύουν με θέματα ταυτότητας και αυτοεκτίμησης, το να ζητήσουν βοήθεια μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο. Ως γονείς, υπάρχουν βήματα που μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τους εφήβους να παραδεχτούν τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν και να τους παρέχουμε εργαλεία για να τους βοηθήσουμε να επιτύχουν. Το άρθρο αυτής της εβδομάδας παρέχει στους γονείς μια επισκόπηση του θέματος και πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να εντοπίσουν και να υποστηρίξουν τους εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες.
Τι είναι η μαθησιακή δυσκολία;
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας τύπος νευρολογικής διαταραχής που συχνά περιγράφεται ως διαφορά στον τρόπο με τον οποίο είναι “καλωδιωμένος” ο εγκέφαλος κάποιου. Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν επηρεάζουν τη νοημοσύνη ενός ατόμου, αλλά μπορεί να κάνουν πιο δύσκολη τη χρήση των παραδοσιακών τεχνικών μάθησης για την ανάγνωση, τη γραφή, την ανάκληση πληροφοριών και την οργάνωση. Αν και οι δυσκολίες αυτές δεν μπορούν να θεραπευτούν, υπάρχουν πολλές τεχνικές και εργαλεία που μπορούν να επιτρέψουν στα άτομα με αυτές τις δυσκολίες να διαπρέψουν στο σχολείο και την καριέρα τους.
Οι μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζονται σε πολλές μορφές και μπορεί να διαφέρουν πολύ ως προς τη σοβαρότητά τους. Οι νέοι που καταφέρνουν να φτάσουν στην εφηβεία τους χωρίς προηγούμενη διάγνωση συχνά υποφέρουν από μορφές μαθησιακών δυσκολιών υψηλότερης λειτουργικότητας. Αυτό μπορεί να κάνει τις εν λόγω δυσκολίες πιο δύσκολο να εντοπιστούν και μπορεί να κάνει την επιτυχία στο σχολείο πολύ δύσκολη και απογοητευτική για τους εφήβους.
Χρειάζεται βοήθεια ο έφηβός σας;
Ακριβώς όπως μπορεί να είναι δύσκολο για τον έφηβο να παραδεχτεί ότι μπορεί να χρειάζεται βοήθεια, μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο ως γονείς να προσδιορίσετε τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίζει ο έφηβός σας. Πολλοί άνθρωποι με μη διαγνωσμένη μαθησιακή διαταραχή έχουν δημιουργήσει περίτεχνα μέσα για να συγκαλύψουν τη δυσκολία τους. Αντί να ζητήσουν βοήθεια, οι έφηβοι συχνά βρίσκουν τρόπους να αποφεύγουν εργασίες που είναι πιο δύσκολες λόγω της μαθησιακής τους δυσκολίας. Για παράδειγμα, ένας μαθητής με δυσλεξία μπορεί να επιδεικνύει έλλειψη ενδιαφέροντος ή διασπαστική συμπεριφορά στην τάξη προκειμένου να αποφύγει την αμηχανία από το να διαβάζει δυνατά. Αυτή η τάση συγκάλυψης των προκλήσεων σημαίνει ότι μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να καταλάβετε ότι ο έφηβος σας μπορεί να δυσκολεύεται. Υπάρχουν, ωστόσο, ποικίλες πηγές διαθέσιμες για να σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε αν ο έφηβος σας μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες.
Το Εθνικό Κέντρο για τις Μαθησιακές Δυσκολίες προσφέρει έναν κατάλογο ελέγχου (που θα βρείτε παρακάτω) που μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να αξιολογήσουν αν ο έφηβός τους μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες και να ξεκινήσουν μια συζήτηση μαζί του. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι έφηβοι θα παρουσιάσουν κάποια από τα συμπτώματα που συνδέονται με τις μαθησιακές δυσκολίες. Για παράδειγμα, ορισμένοι τύποι μαθησιακών δυσκολιών συνδέονται με αποδιοργάνωση, έλλειψη προγραμματισμού και απόσπαση της προσοχής. Αυτές οι ιδιότητες περιγράφουν πολλούς εφήβους τόσο με όσο και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό που θα πρέπει να αναζητήσουν οι γονείς αντ’ αυτού είναι η συνεπής εμφάνιση αυτών των συμπτωμάτων σε έναν συγκεκριμένο τομέα. Για παράδειγμα, αν ο έφηβός σας δυσκολεύεται με μια παρόμοια δεξιότητα σε όλους τους τομείς ή έχει πρόβλημα παρά το ενδιαφέρον για ένα θέμα, τα συμπτώματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν πιο συνεπή και εκτός της φυσιολογικής εφηβικής ανάπτυξης. Οι γονείς θα πρέπει να σημειώσουν αν ο έφηβός τους δυσκολεύεται με δεξιότητες που οι περισσότεροι συνομήλικοί του έχουν κατακτήσει ή αν οι προκλήσεις του προκαλούν προβλήματα στις κοινωνικές ή ακαδημαϊκές του επιδόσεις.
Η χρήση μιας λίστας ελέγχου ή άλλης προσωπικής έρευνας, ωστόσο, θα πρέπει να αποτελεί μόνο ένα πρώτο βήμα για τον εντοπισμό των μαθησιακών δυσκολιών του εφήβου σας. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι απίστευτα διαφοροποιημένες και δύσκολο να εκτιμηθούν και οι γονείς δεν πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά στη διαίσθησή τους για τη διάγνωση των εφήβων τους. Ένα σημαντικό επόμενο βήμα για κάθε γονέα που πιστεύει ότι ο έφηβός του μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες είναι να αναζητήσει επαγγελματική καθοδήγηση. Αυτή μπορεί να έχει τη μορφή σχολικού συμβούλου ή ιατρικού επαγγελματία. Αυτοί οι εκπαιδευμένοι επαγγελματίες θα είναι σε θέση να ολοκληρώσουν μια ενδελεχή αξιολόγηση και να προσφέρουν βήματα θεραπείας για να βοηθήσουν τον έφηβο σας να επιτύχει και να αντιμετωπίσει τις μαθησιακές του προκλήσεις.
Βοηθώντας τον έφηβό σας να κατανοήσει μια μαθησιακή δυσκολία
Η συζήτηση με τον έφηβό σας γενικά μπορεί να αποτελέσει πρόκληση, δεδομένου ότι οι έφηβοι είναι συχνά κλειστοί και δεν είναι ειλικρινείς για τη ζωή τους – ειδικά με τους γονείς. Τα εφηβικά χρόνια είναι μια περίοδος αυτογνωσίας και διεκδίκησης της ανεξαρτησίας. Για πολλούς εφήβους, οι προκλήσεις μιας μαθησιακής δυσκολίας μπορεί να κάνουν πιο δύσκολη τη διεκδίκηση και την απόκτηση ανεξαρτησίας. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να βεβαιωθείτε ότι ο έφηβός σας κατανοεί τη μαθησιακή του δυσκολία και αισθάνεται άνετα να επικοινωνεί τις ανάγκες του.
Βοηθήστε στην απομυθοποίηση του θέματος. Η πρώτη αντίδραση πολλών ανθρώπων στον όρο “μαθησιακή δυσκολία” είναι να επικεντρωθεί στον όρο δυσκολία. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι ο έφηβός σας γνωρίζει ότι μια μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει ότι θα είναι ανεπιτυχής στη ζωή του. Πολλοί άνθρωποι με μαθησιακές δυσκολίες έχουν επιτυχημένη επαγγελματική και προσωπική ζωή και μερικοί μάλιστα επιτυγχάνουν μεγάλη επιτυχία, εν μέρει λόγω των στρατηγικών αντιμετώπισης που αναπτύσσουν λόγω της δυσκολίας τους. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι ο έφηβός σας γνωρίζει ότι το να έχει μια μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει ότι θα εμποδιστεί από την επιτυχία και την ευτυχία στη ζωή.
Βοηθήστε τον έφηβό σας να αναγνωρίσει τα δυνατά του σημεία. Ορισμένα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται να εκτιμήσουν και να κατανοήσουν τις δικές τους δυνάμεις. Είναι σημαντικό να βοηθήσετε τον έφηβό σας να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να επικεντρωθεί στις δεξιότητές του – τόσο στο σχολείο όσο και εκτός των μαθημάτων του. Συχνά τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες διαπρέπουν στην τέχνη, τον αθλητισμό, τη μουσική ή άλλες δραστηριότητες. Βρείτε τρόπους να δώσετε έμφαση στις δεξιότητες του εφήβου σας και βοηθήστε τον να εκτιμήσει αυτές τις ικανότητες.
Λάβετε υπόψη το επίπεδο ωριμότητας του εφήβου σας. Ο τρόπος με τον οποίο ένας γονέας μιλάει για τις μαθησιακές δυσκολίες με το παιδί του θα πρέπει να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο ωριμότητας. Μέχρι τη στιγμή που οι έφηβοι εισέρχονται στο λύκειο, οι γονείς θα πρέπει να τους ωθούν να είναι αυτο-συνήγοροι και να εκφράζουν τις δικές τους ανάγκες. Η ώθηση των εφήβων προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να τους βοηθήσει να αναλύσουν τις προσωπικές τους ικανότητες και να βρουν τρόπους να αναπτύξουν δεξιότητες για να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.
Προετοιμάστε τον έφηβό σας για να πετύχει
Η διάγνωση και η αποδοχή μιας μαθησιακής δυσκολίας μαζί με τον έφηβο είναι ένα σημαντικό βήμα για να τον βοηθήσετε να επιτύχει στο σχολείο. Ως γονείς, θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι τα παιδιά μας είναι σε θέση να επιτύχουν και στη ζωή. Παρόλο που η ύπαρξη μαθησιακής δυσκολίας μπορεί να δυσχεράνει την επίτευξή τους σε ένα παραδοσιακό σχολικό περιβάλλον, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορείτε να θέσετε σε εφαρμογή και θα τους βοηθήσουν να αποφοιτήσουν και να επιτύχουν ως νεαροί ενήλικες.
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι νέοι ενήλικες με μαθησιακές δυσκολίες που είναι πιο επιτυχημένοι μετά το λύκειο έχουν τρία κοινά κύρια χαρακτηριστικά
- Υποστηρικτική οικογένεια
- Υψηλή αυτοπεποίθηση
- Ισχυρή σύνδεση με φίλους
- Ως γονείς, αυτά είναι στοιχεία που μπορούμε να βοηθήσουμε να καλλιεργηθούν και να εμπεδωθούν στα παιδιά μας.
- Βεβαιωθείτε ότι ο έφηβός σας αισθάνεται ότι ακούγεται στο σπίτι και ότι οι προκλήσεις του αναγνωρίζονται και τα δυνατά του σημεία εκτιμώνται. Ένα υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει τους εφήβους να πιστέψουν ότι θα πετύχουν και να τους βοηθήσει να παρέχουν πόρους για να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν τα μαθησιακά τους προβλήματα σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
- Ενθαρρύνετε τον έφηβο να αναλάβει ενεργό ρόλο στον σχεδιασμό της ακαδημαϊκής και μεταλυκειακής του πορείας. Βοηθώντας τον έφηβό σας να αναπτύξει μια ισχυρή αίσθηση αυτοπεποίθησης θα του επιτρέψει να αισθάνεται πιο άνετα σε νέα περιβάλλοντα και να κάνει επαγγελματικές και προσωπικές επαφές μετά το λύκειο. Η συμμετοχή των εφήβων στην ανάπτυξη του δικού τους μαθησιακού σχεδίου θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και της αίσθησης της ευθύνης για την επιτυχία τους.
- Ενθαρρύνετε τον έφηβο να συμμετάσχει σε συλλόγους και δραστηριότητες που μπορούν να ενισχύσουν αυτή την αίσθηση του ανήκειν. Η καλλιέργεια της αίσθησης της φιλίας και της κοινότητας θα βοηθήσει τον έφηβο σας να αντιμετωπίσει κοινωνικά ζητήματα και να αναπτύξει μια αίσθηση ασφάλειας και συναναστροφής με τους συνομηλίκους του. Βοηθήστε τον να δει πού τα ενδιαφέροντά του μπορεί να ταιριάζουν με ομαδικές δραστηριότητες, είτε πρόκειται για αθλητισμό, χορωδία ή εθελοντικές δραστηριότητες. Βοηθώντας τον έφηβό σας να συμμετάσχει σε ομαδικές και κοινοτικές δραστηριότητες θα του δώσετε την ευκαιρία να αναπτύξει την αίσθηση της φιλίας και του ανήκειν.
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η διάγνωση μιας μαθησιακής δυσκολίας στον έφηβο σας μπορεί να είναι μια μεγάλη ευκαιρία και όχι ένα εμπόδιο. Η ανακάλυψη των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο έφηβός σας θα σας επιτρέψει να αντιμετωπίσετε άμεσα αυτές τις προκλήσεις. Υπάρχουν πολλοί πόροι διαθέσιμοι στο σχολικό σύστημα και στην κοινότητα που μπορούν να βοηθήσουν τόσο εσάς όσο και τον έφηβο σας να αναπτύξετε αποτελεσματικές στρατηγικές για να ξεπεράσετε αυτές τις μαθησιακές προκλήσεις. Αν και δεν θα είναι πάντα εύκολο, βοηθώντας τον έφηβο σας να αναγνωρίσει τόσο τις αδυναμίες όσο και τα δυνατά του σημεία, θα τον βοηθήσει να επιτύχει όχι μόνο στο σχολείο αλλά και σε όλη του τη ζωή.
Αν πιστεύετε ότι ο έφηβός σας μπορεί να αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες μιλήστε με έναν επαγγελματία.
Εθνικό Κέντρο Μαθησιακών Δυσκολιών: http://www.ncld.org
Learning Disabilities Online: http://www.ldonline.org
Understood, A Parent’s Guide to LD https://www.understood.org/en
Learning Disabilities- A to Z: A Parent’s Complete Guide to Learning Disabilities from Preschool to Adulthood by Corrine Smith (Amazon Purchase)
I Can’t Do This But I Can Do That: Μια ταινία για οικογένειες σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, ντοκιμαντέρ HBO
____________________________________________________________________________
Άρθρο του Morgan Smallwood